×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
روستای چاران

چاران روستایی در نزدیکی سد امیر کبیر است. روستای چاران یک روستای کوهستانی با آب و هوای معتدل است.

این روستا جزء دهستان ارنگه شهرستان کرج در ۲۷ کیلومتری شمال خاور کرج و ۸ کیلومتری خاوری راه کرج بچالوس، کوهستانی و سردسیر با ۶۹۸ تن سکنه . آب آن از چشمه سار، محصول آنجا غلات، باغات میوه، لبنیات، شغل اهالی زراعت و کرباس بافی، راه آن ماشین رو است . مزرعه چمن زار و مرتع پنج سار جزء این ده‌است . (فرهنگ جغرافیائی ایران ج ۱).

در فصل زمستان در آیین‌های خاصی اجرا می‌شود. در ارنگه غذای مخصوص شب اول زمستان چلو ماهی است. در ارنگه رسم است که در این شب مادرزن‌ها برای دامادها غذای مخصوصی به نام “کاسه همسایه” درست می‌کنند. همچنین در انجا بر اساس یک سنت قدیمی رسم است که بعضی‌ها بنا بر یک عادت قدیمی انار نمی‌خورند و گردو هم نمی‌شکنند. و صبح زود پوست میوه‌هایی را که خوردند به دام هایشان می‌دهند. در چاران رسم است که اقوام داماد در شب اول زمستان به خانهٔ نوعروس می‌روند. تا مراسم “پول در انگنان” را برپا کنند.

ابتدای جاده کرج چالوس جاده فرعی به طول ۸ کیلومتر در مسیر خور غرب و ارتفاعات چشمه‌شاهی و پهنه‌سار، دره فرعی چاران به موازات دره خور و در قسمت جنوبی آن قرار دارد. مسیر رسیدن به آبشار، پوشیده از باغات و مزارع است. آبشار چاران ارتفاعی حدود ۱۰ متر دارد. از روستای چاران تا محل آبشار سرسبز است و با حداکثر یک ساعت پیاده‌روی می‌توان به آن رسید.

برای صعود به قله پهنه‌سار از شهرستان کرج بسمت جاده چالوس پس از طی مسیر ۲۰ کیلومتر نرسیده به سد کرج و در منطقه‌ای بنام آدران و بعد از پلیس راه آدران بسمت راست که تابلوی خوزنکلاء در مسیر جاده دیده می‌شود وپس از طی کردن جاده آسفالته پر پیچ و خم به دو راهی پیست خور که بسمت راست ادامه مسیر می‌دهیم می‌رسیم که این جاده به ده چاران منتهی می‌شود خانواده های اصلی این روستا :علیمردانی -نریمانی- سلطان محمدی و زکی خانی می باشند.

از مفاخر روستای چاران می توان به مرحوم رضا آقاسی -شاعر- و علیرضا خمسه -بازیگر-اشاره کرد که اولی از پدر و مادری چارانی و دومی از مادری چارانی متولد شده اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.